Laddar

Svenskarna är trötta på klyschiga bostadsannonser

Johan Vesterberg, presschef på Fastighetsbyrån. Pressfoton: Fastighetsbyrån.

"Resultaten hänger ihop med en allmän trötthet kring en polerad och retuscherad verklighetsbild", tror Johan Vesterberg, presschef på Fastighetsbyrån.

2 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Fastighetsbyrån har undersökt hur svenskarna uppfattar bostadsannonser. Resultatet visar att domen är hård.

Nära varannan svensk anser att bostadsannonser är generiska. Lika många tycker att de innehåller klyschor. Denna bild förstärks om man varit i kontakt med mäklare det senaste året.

Endast åtta procent anser att bostadsannonserna ger en realistisk och korrekt bild av verkligheten.

– Bland annat så tror jag att resultaten hänger ihop med en allmän trötthet kring en polerad och retuscherad verklighetsbild i marknadsföring och sociala medier. Vi kommer ju fortsätta visa bostäder från deras bästa sida men måste ju fundera på hur vi kan göra det på ett mer personligt sätt, säger Johan Vesterberg, presschef på Fastighetsbyrån.

Birgitta Vitestam Blomqvist, forskare i fastighetsvetenskap vid Malmö universitet, har kommit fram till att ”hemkänsla” är den viktigast faktorn för spekulanter när de ska köpa en lägenhet.

– Mina forskningsresultat visar bland annat på att hemkänsla är den viktigaste faktorn vid bostadsaffären. Ett hem är en plats som kopplas till förankring, trygghet och säkerhet men det är olika hur detta upplevs. Om bostadsannonserna blir mer nyanserade hjälper det köpare att bestämma om bostaden kan fungera som ett hem eller inte, säger Birgitta Vitestam Blomqvist.

Relaterade artiklar