Så nöjda är företagen med kommunen

Katrien Vanhaverbeke. Foto: Mostphotos/SKL/Pressbild

SKL har jämfört landets kommuner – så är läget i Varberg.

delningar

Allt fler företagare är nöjda med kommunernas service och effektivitet i myndighetsutövningen. Det menar Sveriges kommuner och landsting (SKL), som sedan 2010 har gjort sex öppna jämförelser. Vid jämförelserna har de mätt ett så kallat NKI-värde (Nöjd kund-index), som visar sig ha ökat vid varje tillfälle – från 66 till 72 av 100 möjliga.

– Kommunerna utvecklar systematiskt sin företagsservice. Det är en central del i arbetet för ökad tillväxt och ett bättre lokalt företagsklimat. Det är glädjande att arbetet ger konkreta resultat, säger Katrien Vanhaverbeke, chef för sektionen för lokal och regional utveckling på SKL, i en kommentar.

I SKL:s mätning är brandskydd det myndighetsområde, där kommunernas service får bäst omdömen. Ett område som får ett indexvärde på 80. Det myndighetsområde som ökar mest är livsmedelskontroll, som under åren 2017-2018 ökade från 74 till 77.

Bland landets kommuner är det Höganäs (85), Tomelilla (83), Åmål (83), Öckerö (82) och Bengtsfors (82) som är bland de fem främsta när det gäller högst NKI-värde.

Falkenbergs kommun toppar Hallandslistan med 74 i NKI-värde, följt av Halmstad (70), Varberg (70), Laholm (68) och Kungsbacka (63).

Lägst NKI-värde i landet har Kalix kommun, där värdet är 58.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar