Ny Vinbar i Varberg: "Väldigt spännande"

Varbergsgruppen har startat upp sin fjärde verksamhet.

delningar

Bolaget Varbergsgruppen bildades för ungefär ett år sedan och drivs av Claes Dahlgren, Karin Dahlgren och Mattias Svensson. Tillsammans äger de Bruket, Verket och Happy Fish i Varberg. För drygt en vecka sedan öppnades deras fjärde verksamhet - Vinbaren.

- Konceptet är vinbar, vi vill ha ett vardagsrum för vuxna. Det är ett ställe där man ska kunna slinka in och dricka någonting gott likaväl som man ska kunna äta, säger Mattias Svensson.

Mattias Svensson har drivit krogar i olika konstellationer sedan 1997. Mellan år 2000-2003 drev han vinbaren "Bara" i Varberg, som inte riktigt gick som det var tänkt.

- Då var det ingen som riktigt visste vad det var för något, utan folk i allmänhet kände att det var ett snobbigt ställe. Det lockade kanske inte den stora massan och det fanns inte så mycket preferenser, det fanns kanske 4-5 vinbarer i hela Sverige, säger Mattias. Han fortsätter:

- Det var bara att göra om och göra rätt. Det fanns folk som tyckte det var kul att gå på vinbar men ska man vara elak blev vi lite mer en värmestuga än en affärsverksamhet. Sedan har det förändrats under åren, idag finns det nästan en vinbar i varje större stad.

Idén till Vinbaren växte fram i juni månad. När Brödhörnans centrala lokal på Kungsgatan blev ledig föll bitarna på plats. Lokalen en bar mönstrad i grön marmor och drygt trettio sittplatser efter renoveringen. Till sommaren kommer det dessutom finnas en uteservering ut med Kungsgatan.

- Vi följer någon form av egen inspiration. Kaklet var det som sattes först och sedan fick det styra det andra lite. Vi ville ha ett ställe som skulle kännas lyxigt men som inte skulle vara för fint att gå till. Det skulle kännas nytt och trevligt, men inte så att man inte vågar gå in.

Vinbaren har ungefär 150 vinsorter som säljs på flaska och ett femtiotal som säljs på glas. Förutom vin, finns det drinkar, en ölsort på fat och en bistromeny med fokus på "vinvänlig" mat som ost, chark och ostron.

- Det ska finnas något för alla. Det ska vara folkligt och vi ska jobba med goda viner i grunden. Naturligtvis kommer vi variera och följa säsong och efterfrågan.

En framtidsplan är att ha spontana och bokningsbara vinprovningar på Vinbaren. Mattias hoppas på en vinprovning i månaden, och gärna att importörer eller vinmakare som håller provningarna.

- Även där ligger fokus på att det ska vara socialt och trevligt. Det mest intressanta i mina ögon är att träffa människor och träffar man någon man gillar är det nästan viktigare än själva vinet.

Mattias hoppas på en bred målgrupp i Vinbaren, med män och kvinnor i varierande åldrar. Han upplever att Vinbaren lyckades fånga den breda målgruppen redan de första dagarna.

- Det känns väldigt spännande. Vi har fått ett väldigt bra mottagande, både genom att folk varit väldigt intresserade över vad vi ska göra men också de som varit på plats hittills. Det är också en verksamhet som passar bra in i våra övriga verksamheter. Vi vill gärna vara först ut och ligga i framkant, säger han.

Finns det någon rädsla för att det ska gå som det gjorde för den förra vinbaren?

- Det är snarare tvärtom, skillnaden mellan då och nu är att vinbarer finns överallt idag. Jag tror att vi har skalat bort det där att vinbarer inte behöver vara för vin-nördar eller väldigt pretentiöst, utan det ska passa för alla.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar