Laddar

Många felringer 112 – ny satsning ska få bukt med problemet

Foto: MARCUS ERICSSON / BILDBYRÅN. - Foto: Bildbyrån

Var tredje samtal är en felringning. SOS Alarm varnar nu allmänheten: "Det är enormt viktigt att spara nödnumret till de akuta situationerna".

delningar

Många samtal kommer till 112 varje år. Men av tre miljoner samtal är var tredje en felringning där uppringaren borde ha slagit ett annat nummer.

Nu har polisen och SOS Alarm gjort en ny satsning som de hoppas ska få bukt med felringningarna. Satsningen är ett webbaserat frågespel som kallas 112-utmaningen och ska hjälpa flera att ringa rätt.

– Det är enormt viktigt att spara nödnumret 112 till de akuta situationerna så att våra operatörer kan fokusera på att larma ut snabb hjälp till dem som behöver det bäst, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm och fortsätter:

– Vi försöker alltid hitta nya sätt att informera allmänheten i den här viktiga frågan och hoppas att 112-utmaningen kan få fler att ringa rätt.

Enligt en undersökning som polis och SOS alarm tagit del av så känner hela 97 procent till nödnumret och var de ska ringa i en nödsituation. Men många ringer till just 112 när de istället borde ha vänt sig till något annat av Sveriges fyra samhällsnummer.

Det finns tre officiella samhällsnummer utöver 112 som allmänheten inte verkar ha full koll på. 114 14 är polisens nummer vid icke-akuta ärenden, 1177 går till sjukvårdsrådgivningen och 113 13 ska du ringa om du behöver information kring stora kriser och händelser.

Nästan 15 miljoner samtal rings totalt till de fyra numren varje år.

– Polisen har cirka 7 miljoner kontakter per år via telefon eller internetanmälan. Det är viktigt för oss att ha en hög tillgänglighet för medborgarna och lösa så många frågor som möjligt i polisens frontdesk. Vi vill förbättra de kontakterna och svara upp ännu bättre mot medborgarnas behov, säger Anna-Carin Gustafsson Åström, Enhetschef nationella kontaktenheten vid Polismyndigheten.

Genom 112-utmaningen hoppas nu polis och SOS Alarm kunna öka kunskapen kring de fyra nationella numren och vilket som allmänheten ska ringa i vilken situation.

– Vår förhoppning är att kampanjen kommer öka kunskapen om vårt nationella nummer och vad man kan få hjälp med där, men också att fler får kunskap om Sveriges andra nationella nummer, säger Anna-Carin Gustafsson Åström.

Spelet finns tillgängligt här samt på polisen och SOS Alarms hemsidor. Det finns även på andra språk än svenska.

Relaterade artiklar