Laddar

Här är städföretaget med hundratals kunder

Katarinas engagemang för personalen ledde till stor framgång: "Aldrig haft som mål att växa".

2 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Katarina Stefaniuk startade Katarinas städtjänst i Varberg för tio år sedan. Hennes tanke var att hjälpa personer utan svenska språkkunskaper till att få riktiga anställningsavtal. Nu har företaget växt, med betydligt fler kunder och mer personal. För en månad sedan blev företaget dessutom nominerade till "Årets företagare" under VarbergsGalan.

- Det kändes jättehärligt, det var en jättestor överraskning och det var en enorm tacksamhet jag kände. Det är en större tacksamhet när man själv inte sökt sig till uppmärksamheten och ändå blir sedd och uppskattad, säger Katarina Stefaniuk, samtidigt som hon hälsar på personalen som kommer in på kontoret.

Det hela började för 13 år sedan, när Katarina flyttade från Polen till Sverige. Som ny i landet och begränsad tillgång till svenska språket, hade hon svårt att få ett riktigt anställningsavtal och var tvungen att jobba svart.

För att hitta ett jobb med ett riktigt avtal la hon ut en annons, som resulterade i ett städjobb på en restaurang. Efter att hon träffat en tjej som akut behövde nytt arbete efter en uppsägning, försökte hon hjälpa till med att söka jobb till både tjejen och till sin mamma.

- De pratade inte svenska, så för att kunna anställa dem fick jag starta ett eget företag. Jag ville att de skulle få en riktig anställning, det var det som motiverade mig mest. Jag visste hur svårt det var att hitta jobb utan språket, förklarar hon.

I början var det Katarina, hennes mamma och hennes vän som arbetade på företaget. Idag har Katarinas städtjänst mellan 40-50 personer sysselsatta i företaget och ungefär 800 kunder, mestadels i Varberg men även i Falkenberg och Kungsbacka.

- Det har utvecklats väldigt bra, vi har vuxit tack vare rekommendationer. Jag har inte behövt satsa så mycket på reklam, förklarar hon. Hennes åtta månader gamla dotter Sofia sitter jämte och tittar nyfiket på under samtalet.

- Det har aldrig varit mitt mål att växa, det kanske var det som gjorde att vi växte. Jag har hela tiden haft som mål att göra alla nöjda. Har man som mål att växa ser man kanske inte det viktigaste framför sig - att göra kunder och personal nöjda.

De anställda kommer från olika länder och bland de i personalen som inte kan svenska, hjälper företaget till med översättningar i både arbetslivet och privat.

- De kan lita på oss här. De kan till exempel komma med en handling de fått från en myndighet och få den översatt, förklarar hon.

Katarina berättar att hon tillsammans med sin man och kontorspersonal hjälpt till med att översätta de anställdas ärenden genom åren. Allt ifrån att följa med personalen på läkarbesök till utvecklingssamtal i skolan. Företaget håller dessutom i språkkurser på plats. Målet är att alla ska prata svenska, och under tiden hittar de andra sätt att kommunicera på.

- Det blir en blandning av alla språk och det är lite kul. När vi har personalmöten blir det att vi pratar både polska, svenska och ryska. Man hittar lösningar, folk är väldigt kommunikativa även om språket kan vara ett hinder. Vill man kommunicera finns det vägar, det funkar jättebra.

Företaget satsar mycket på att personalen ska må bra, förklarar Katarina. Det innebär bland annat en ledning som ställer upp och en bonus på lönen en gång om året. Städteamen arbetar två och två, och får man extra mycket beröm blir det extra bonus då med. Katarina förklarar att städbranschen behöver lyftas och bli mer som andra tjänster, både när det kommer till avtal och hur samhället ser på yrket.

- Det är som det är i den branschen, man kan inte komma över en viss tröskel när det gäller lön. Vi jobbar med små marginaler och det kommer tyvärr aldrig bli direktörslöner för städpersonalen, men det är viktigt att man känner att man har en utveckling av sin lön framför sig och att man belönas när man gör bra ifrån sig.

Hon poängterar att det är de anställda som skapar företaget och att beröm från kunderna går direkt till dem.

- Vi har en vision på noll missnöjda kunder och hundra procent nöjd personal, säger hon.

I framtiden hoppas hon på fler bonusar till personalen och att företaget blir mer engagerad i olika välgörenhetsorganisationer. 

- Vi har fortfarande inga planer på att växa, men jag ser en tendens år det hållet. Målet är att företaget blir ännu bättre på alla sätt. Vi ska jobba mer med arbetsmiljö, språk och kvalitetskontroller. Vi jobbar på att kvalitén ska vara på topp och att kunderna bli ännu mer nöjda än vad de är idag.

Relaterade artiklar