Laddar

Galna siffror – så gick varbergarna loss på Black Friday

Genrebild. Foto: Ifeelstock/Mostphotos/Arkiv.

Ökade försäljningsstatistiken markant.

delningar

Black Week, med Black Friday i spetsen, var hetare än någonsin, det visar försäljningsstatistiken som betallösningen Klarna har tagit fram. Bara på Black Friday ökade försäljningen i Sverige med hela 50 procent under dygnets första timmen, jämfört med samma tidpunkt 2017. Åtta timmar in på dygnet, alltså vid 8 på morgonen, hade försäljningen gått över försäljningen på en genomsnittlig dag. Trots en stark start ökade försäljningen endast med 31 procent på Black Friday, vilket kan ses som lite jämfört med de övriga dagarna på Black Week.

Enligt Klarnas försäljningsstatistik konsumerade handlarna än mer på veckans alla andra dagar, förutom onsdagen. I efterhand kan statistiken mätas upp till 38 procent i den ökade försäljningen under de här dagarna.

Värst av alla var Gävleborgarna. I länet (Gävleborgs län) uppmättes en försäljningsökning på hela 44 procent, jämfört med fjolåret, bara under Black Friday. Tätt därefter kom stockholmarna (Stockholms län) med en försäljningsökning på 38 procent. Hallänningarna då? Vi är inte lika galna, men trots det borde vi ändå skämmas. För även om Hallands län parkerar i bottenskiktet så ökade försäljningen trots allt med 26 procent.

Shoppinggladast i Halland? Det är Kungsbackaborna som ökade Black Friday-försäljningen med 31 procent, menar Klarna.

Relaterade artiklar