Laddar

Butiksanställda larmar: "Som tortyr"

Stefan Carlén, chefsekonom på Handelsanställdas förbund. Foto: Handelsanställdas förbund/David Bicho, Mostphotos/Dusan Kostic.

En ny rapport vittnar om hur anställda inom handel påverkas av julmusiken i butikerna.

4 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Den årliga julmusiken har börjat spelas på radiostationer och i butiker runt om i landet. För många av oss kunder kan det vara stämningsfullt att gå runt och shoppa under ett par minuter med lite julmusik i bakgrunden.

Men att lyssna på "Feliz Navidad" konstant i åtta timmar, minst fem gånger i veckan är kanske inte lika uppskattat. Handelsanställdas förbund har försökt att ta reda på om butiksanställda inom handeln anser att julmusiken är ett arbetsproblem eller inte.

I rapporten har drygt 2 000 butiksanställda tillfrågats och resultaten visar att det finns blandade uppfattningar.

”Jag tycker helt ärligt det borde vara olagligt att tvinga butikspersonal att lyssna på julmusik under julhandeln. Det är inhumant och extra så i den utan tvekan jobbigaste månaden för nästan alla som jobbar som butiksbiträden”, berättar en butiksanställd i rapporten.

Julmusiken är mindre populär än musik som spelar resterande del av året. En tredjedel ser julmusiken som mer påfrestande än annan musik.

"Kanske låter överdrivet men jag tycker det är tortyr! Den börjar ofta i november och fram tills slutet av december/början av januari. Det är under vår mest stressade period på hela året och man håller ibland på att bli galen! (...) Det är outhärdligt! Jag skulle göra vad som helst för att slippa ha julmusik. Hela den här grejen har under årens lopp bidragit till att jag avskyr julen", berättar en annan person i rapporten.

I kommentarer i rapporten tas dock även motsatsen upp: När samma musik spelas om och om igen under resten av året blir julmusiken ett välkommet avbrott.

– Det viktigaste är att musiken uppfattas som omväxlande, och det kanske ändå inte alltid är fallet när julslingorna spelas, säger Stefan Carlén, chefsekonom på Handelsanställdas förbund och rapportförfattare.

Ser man till musiken under resten av året upplever en stor grupp, nästan hälften, musiken som positiv. Samtidigt är gruppen som upplever negativa arbetsmiljöproblem, nära var fjärde tillfrågad, så pass stor att det blir en arbetsmiljöfråga.

"Det har varit samma låtlista på ca 30 låtar som går runt runt i över 2 års tid. Och det är billig musik som används i tv mm och inte radiomusik. Det blir väldigt enformigt och stressigt för personalen", vittnar en annan anställd inom handel i rapporten.

En avgörande sak för att personalen inte ska uppfatta musiken som ett arbetsmiljöproblem är att de har inflytande över vilken musik som spelas. De som har inflytande är betydligt mer positiva till musiken.

På butiker som har skrivit musikavtal med upphovsrättsorganisationer som Sami och Stim är de anställda också mer positivt inställda till musiken, enligt rapporten.

– Hos företag som jobbar medvetet och inkluderar personalen i musiken uppskattar anställda musiken och arbetsmiljön blir bättre. Med musikavtal är musiken mer omväxlande, och de som skapat och framför musiken får rättmätigt betalt. Musik kan vara och är för de flesta butiksanställda något positivt, säger Stefan Carlén.

Rapporten konstaterar att det finns stora brister i kvalitet på flera arbetsplatser, med liten variation och svagt inflytande och delaktighet bland de anställda, som upplevs större under julhandeln.

"Runt jul och nyår hade vi i perioder olika högtalare i butiken som spelade olika låtar på HÖG volym. Så pass högt att jag var tvungen att höja rösten för att kunderna skulle höra vad jag sa. Protesterade till slut och sa att en matbutik är inget disco samt hänvisade till min arbetsmiljö. Det resulterade i att den högtalare som stod närmast mig stängdes av, men övriga i butiken var kvar. Resultatet blev migrän och jag var tvungen att sjukanmäla mig!”, vittnar en annan butiksanställd i rapporten.

För att läsa hela rapporten "Musik i butik", kan du klicka här.

Relaterade artiklar