Laddar

Anmälarnas dom efter Black Friday: "Falsk marknadsföring"

Foto: Mostphotos/ corepics, ifeelstock

En kvinna i Varberg har anmält ett företag för att ha höjt priserna eftermiddagen innan Black Friday. Blev du lurad under den stora shoppingdagen?

delningar

Detaljhandeln hade minst sagt bråda dagar under Black Friday. Men alla kunder var inte nöjda med marknadsföringen och metoderna i samband med köpfesten. Över ett 30-tal anmälningar om "fula knep" och "falsk marknadsföring" har kommit in till Konsumentverket, visar en sammanställning som Nyhetsbyrån Siren gjort. Ilskan riktas bland annat mot nät- och elektronikhandeln.

En kvinna från Varberg har anmält ett företag som höjde priset på ögonskuggsborstar under torsdagseftermiddagen innan Black Friday för att sedan erbjuda varan till ett "billigare pris" med en rabattkod på 20 procent rabatt under Black Friday. Men efter att ha lagt till rabattkoden blev priset trots det 40 kronor dyrare än det pris som erbjudits både under torsdagen och onsdagen. Kvinnan har sparat bildbevis på prisökningen och har nu gjort en anmälan till Konsumentverket. Företaget har sin försäljning online.

En annan kvinna i Malmö skriver till exempel att hon i förväg gjort i ordning en lista på produkter som hon ville köpa under reaveckan. Till sin förvåning upptäckte hon att en rad ordinarie priser höjdes tätt in på Black Friday, uppger hon, med följden att den kommande realisationen blev minst sagt urvattnad. Samma fenomen har en Örebrobo som spanat in plagg på Sportamore noterat, liksom en kvinna i Knivsta som är "sjukt irriterad" över en prishöjning i smyg på en klädnätbutik. Även e-handelsjätten CDON och El-Giganten anmäls för samma agerande med sin pristutveckling – för att nämna bara några exempel. 

Relaterade artiklar